Laatste week - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Peter en Annemarie Mulderij - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Peter en Annemarie Mulderij - WaarBenJij.nu

Laatste week

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Annemarie

14 Augustus 2017 | Malawi, Blantyre

Mitsidi, bezoek van pastor Muwalo, bezoek van Chris Onderstal

Daar zit ik dan voor ons laatste blogje hier, de volgende doen we thuis en dan zit deze reis erop. Beetje dubbel is dat altijd; de laatste dagen van een reis… Ik zou hier best langer kunnen zijn, er zijn nog veel dingen die ik zou willen doen en zien. Tegelijk heb ik er ook veel zin in om weer thuis te zijn. Dit gevoel hebben we als gezin allemaal wel, Nadia is helaas op de valreep opnieuw ziek, zij kijkt wel uit naar haar eigen bed! Tirza en Maelisa zouden hier wel willen wonen zeiden ze gisteren. Chris Onderstal is dit laatste weekend bij ons op bezoek in Blantyre, erg gezellig! We hebben deze reis een nieuwe vriendin gevonden en erg waardevolle gesprekken met haar gehad. Voor mij heeft dit ook geholpen om mijn herinneringen aan Malawi en mijn verlangen hier te zijn een plekje te geven.

Sinds ons laatste blog hebben we helaas wel wat last van typische reisziekten gehad… Peter was vorige week zondag geveld en Nadia volgde 4 dagen geleden. Vorige week zondag zouden we nog een kinderdienst hebben met pastor Muwalo, maar helaas ging dat niet door ziekte. Deze week hebben we daarom rustig aan gedaan. Wel zijn we een dag in Mitsidi geweest, dit is een wijk in Blantyre. Hier woonde ik voordat ons gezin naar Nederland kwam. Ik herinner me deze plaats goed, ik heb ongewoon veel herinneringen aan mijn vroege kinderjaren. Het was erg bijzonder voor mij om dit aan mijn gezin te laten zien.
We werden ontvangen door de general secretary van de Zambezi Evangelical Church, hij woont nu in het huis waar wij woonden. ZEC heeft veel kerken in Malawi, maar ook in Zuid Afrika, Mozambique, Zambia en Zimbabwe. (hihi er komen terwijl ik schrijf aapjes in de boom naast onze tuin, ik heb ze vandaag al een aantal keer gezien. Vanmorgen ging ik even dichterbij kijken, ik zag in een boom wat bewegen, zat er een man! Ik schrok een beetje en ging naar hem toe om te vragen waarom hij daar zat. Bleek dat hij de bewaker van de buren is… maar wat hij daar op die hoge muur deed??….)
Terug naar Mitsidi… we hebben daar van de general secretary een rondleiding gehad, dit was erg interessant, omdat hij ook vertelde over nieuwe ontwikkelingen in de wijk. Er is een nieuwe kliniek gebouwd die begin september wordt geopend, in het grote huis waar mijn ouders ook kort woonden is nu een middelbare school met 300 leerlingen. Ze hopen hier een nieuwe school bij te kunnen bouwen, en een grote kerk. ZEC wil graag meer vanuit Mitsidi doen, zo zouden ze hier graag kinder- en jeugdwerkers trainen. Mooie ontwikkelingen allemaal. Ik vond het fijn er rond te kijken, de omgeving echt even rustig op me in laten werken was niet echt mogelijk…. We werden echt op heel officiële manier rondgeleid, we merken het elke keer weer; dat er mensen uit een ander westers land op bezoek komen is heel bemoedigend voor mensen hier. We hebben de rondleiding afgesloten met weer een Malawiaanse maaltijd.

Donderdag avond kwam pastor Muwalo met zijn vrouw op bezoek, we hebben voor hen een maaltijd met Chambo, aubergine en nsima (maispap) geregeld. Ons bezoek kwam Afrikaans laat (2,5 uur…), maar daar kunnen we achteraf alleen nog maar om lachen. Dat is hier echt niet ongewoon en wordt ook niet onbeschoft gevonden. We hadden een goede tijd samen en konden ook overleggen hoe we vanuit Nederland de Awana trainingen en een tiener die we ontmoetten kunnen ondersteunen.

Afgelopen vrijdag arriveerde Chris Onderstal bij ons, de laatste dagen is ze hier gezellig bij ons. We zijn er een paar keer op uit geweest om souvenirs te kopen, vooral op de markt is dat een hele belevenis! Er komen zoveel verkopers tegelijk hun waar aanbieden dat je niet weet waar je moet beginnen. Ook het afdingen is een sport (dat gaat Peter een stuk beter af dan mij!). Zaterdag zijn we heel leuk naar een thee plantage geweest waar Chris ons trakteerde op scones en thee. En ja, toen werd het zondag toch echt een beetje naar allemaal met Nadia… Ze werd steeds zwakker, had af en aan koorst enz. We besloten na overleg met Chris, die verpleegkundige is, dat het beter was haar te laten testen op malaria. Peter, Chris en Nadia zijn naar het ziekenhuis geweest waar ze eerst van het kastje naar de muur werden gestuurd en uiteindelijk ergens in een kliniek uit kwamen. Hier werd bloed afgenomen en bleek dat Nadia een bacterie heeft opgelopen. Ze werden vriendelijk geholpen, Nadia kreeg via infuus 2 soorten antibiotica toegediend en een strip pillen mee naar huis. Ze knapte direct al enorm op! Heel apart is dat om te zien, maar als we eenmaal thuis zijn moet ze echt nog even goed rust pakken. Peter blijft ook een beetje kwakkelen, dus hij begint ook vandaag met een kuurtje. Best jammer allemaal, maar het heeft onze tijd zeker niet minder speciaal gemaakt. We hebben ontzettend van de weken hier genoten. We hebben ervaren dat we ook echt iets mochten betekenen voor mensen! Het contact met de Malawiaanse kinderen was heel bijzonder! En onze kinderen hebben een prachtige levenservaring opgedaan. Ik heb alles weer meer een plekje gegeven, we gaan met mooie herinneringen morgen naar huis.
Bedankt voor jullie meeleven, het was leuk de reacties te lezen en goed de dingen op te schrijven! Als we thuis zijn vertellen we nog over de reis.

Tot gauw in Nederland :)
Groetjes van ons allemaal!

  • 14 Augustus 2017 - 20:19

    Pieta Hogewoning:

    Beterschap voor Nadia en Peter. En voor allemaal een goede en veilige terugreis .Liefs van Pieta

  • 14 Augustus 2017 - 20:39

    Arjan:

    Wat gaat de tijd toch snel. Wat een avontuur hebben jullie beleefd!!
    Jammer dat er ziekte is (geweest). Hopelijk gaan jullie gezond weer terug! Sterkte in ieder geval!
    En nu dit verhaal een plek gaan geven, schakelen naar de Nederlandse wereld (het goede nieuws: het is hier ook leuk!) en het dagelijkse leven weer oppakken!
    Goede reis en welkom terug!!
    En... zeer bedankt voor jullie verslagen en foto's!!
    Groet!!

  • 15 Augustus 2017 - 09:39

    Pieter & Carolina:

    Beste familie Mulderij,
    Van harte beterschap en voorspoedige reis teruggewenst.
    Hartelijk dank voor jullie mooie verhalen en foto's. Er zijn er vast nog meer te vertellen.
    We zien uit naar jullie.
    Dag dag, groetjes van ons, CaPie

  • 16 Augustus 2017 - 21:21

    Ed Rozendak:

    Lieve familie,
    Dank voor jullie openhartige reisverslagen met prachtige foto,s
    Wat een belevenissen daar in dat mooie land met die prachtige mensen
    Ik wens jullie een veilige reis naar Voorthuizen toe
    "de Heer zij met jullie"
    groetjes
    Ed

  • 17 Augustus 2017 - 11:05

    Reint En Marjan:

    Van harte beterschap en rust lekker uit als jullie weer thuis zijn
    Gods zegen
    Groetjes van ons

  • 18 Augustus 2017 - 19:14

    Evelien V. Kempen:

    Lieve mensen.WAT een avontuur hebben jullie als gezin mee mogen maken!Leuk om de verhalen te lezen en wat een prachtige natuurfoto's!Hopelijk zijn jullie inmiddels weer veilig thuis en gaan jullie je herinneringen koesteren.Hartelijke groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter en Annemarie

Actief sinds 09 Juli 2017
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 8317

Voorgaande reizen:

11 Juli 2017 - 16 Augustus 2017

Malawi

Landen bezocht: