Op bezoek bij Chris Onderstal, Ahava - Reisverslag uit Chikwawa, Malawi van Peter en Annemarie Mulderij - WaarBenJij.nu Op bezoek bij Chris Onderstal, Ahava - Reisverslag uit Chikwawa, Malawi van Peter en Annemarie Mulderij - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij Chris Onderstal, Ahava

Door: Annemarie en Maelisa

Blijf op de hoogte en volg Peter en Annemarie

30 Juli 2017 | Malawi, Chikwawa

We zijn afgelopen week op bezoek geweest bij Chris Onderstal op Ahava, we zijn allemaal erg onder de indruk van het werk dat ze daar met de kliniek doet! Inmiddels zijn we alweer 2 dagen in Blantyre, we doen dit weekend weinig! Lekker bijkomen; Nadia was ook een beetje ziek. We zijn even toe aan rust met het gezin. Morgen vertrekken we voor een paar dagen naar Lake Malawi, hier kijken we enorm naar uit!
Maar eerst even vertellen over onze belevenissen op Ahava in Chikwawa Lauji1.

Maelisa:
Vandaag kwamen we aan bij Chris,
Toen we er waren wist ik meteen dit wordt echt super leuk zou worden
Ze heeft ons onze kamers laten zien want we hebben geen huisje
Ik slaap bij Tirza en Nadia en papa en mama slapen ook bij elkaar
Toen gingen we naar Chris toe om wat te gaan drinken
Toen we in haar tuin kwamen ze ik een groot hok waar 2 hele drukke honden in zaten Pip en Max
Chris liet ze vrij….
Wordt vervolgd, Maelisa is ook echt vakantie aan het vieren : ) Maar als Pip en Max vrij gelaten worden, dan rennen ze eerst een paar rondjes al stoeiend door de tuin, ze hebben een grote indruk op de meiden gemaakt!!

Anna:
Op Ahava hebben we een ochtend en een middag een programma voor kinderen uit de buurt gedraaid, wat was dat leuk! Er kwamen hier een stuk minder kinderen per keer, maar daardoor was het goed mogelijk om persoonlijk contact te hebben. Wanneer we hierna het terrein op en af reden werden we enthousiast begroet door de kinderen! Vaak rennen ze met de auto mee, wel een beetje gevaarlijk vind ik dat... Chris riep ze dan iewee! (niet doen)toe. Op een ochtend maakten we buiten een wandelingetje, binnen een paar minuten hadden we gezelschap van een heel stel meiden dat ook op de club was geweest. Onderweg leerden we elkaar Nederlands en Chichewa, gezellig! Je spreekt elkaars taal niet, maar toch kun je heel leuk contact hebben.
Tijdens de club vertaalde Amay Blessings voor ons, we hebben de kinderen een bijbel verhaal verteld en ook een simpel gesprekje gehad met ze. Dat kwam de tweede keer goed los toen we het hadden over eerlijk zijn. Ik vroeg de kinderen wanneer het moeilijk is om eerlijk te zijn…’Als je bang bent dat je anders klappen krijgt van je ouders’ was het antwoord…. Moeilijk hoor! Ik heb ze gezegd dat het slim is dat ze dan leren ruzies zo gauw mogelijk samen op te lossen, ik dacht erachteraan; ‘Zeg dan ook maar niet teveel tegen je ouders’… maar ja, dat kun je ook niet zeggen he… Ik heb ze verteld dat we allemaal fouten maken en soms niet eerlijk zijn, maar dat God altijd van je houdt, ook als je fouten maakt. Als je bidt en God vraagt je te helpen, dan wil je steeds meer het juiste doen. Dat komt dan van binnenuit en het verandert je ook. Je mag altijd bij God komen, ook als je fout zit, juist dan! Je zult merken dat God je helpt als je Hem erbij vraagt.
We hebben ook weer liedjes gezongen voor en met de kinderen, en gespeeld! Estafettes, voetbal, springtouwen, met de allerkleinste kleuren en met de poppen spelen. De kinderen hadden erg veel plezier, en wij ook!
We hebben geprobeerd Chris te helpen bij wat kleine klusjes, maar we hebben vooral ook een ontspannen tijd met haar gehad. We hebben veel gepraat over Malawi, over haar werk, en onze plannen deze vakantie. Zo hebben we elkaar goed leren kennen. Het was heel prettig om met haar te praten over de dingen die we hier tegenkomen, Chris kon ons goed uitleggen hoe de cultuur hier werkt. Er zijn zoveel verschillen!
Hoogtepunten van het bezoek waren de kinderclubs! Het leren kennen van Chris, Amay Blessings en Abambo Patrick, deze laatste twee mensen zijn zo toegewijd en liefdevol! Heel bijzonder en ze zijn Chris enorm tot steun! Op een avond zijn we bij Abambo Patrick Malawiaans gaan eten, zijn vrouw Amay Mercy had gekookt. Ze vertelden dat zij deze week een training geeft voor ouders van jong volwassenen; over hoe je je kinderen in deze fase het beste begeleidt. We hadden mooie gesprekken en mochten ook het huis zien. Abambo Patrick heeft aan het einde van de hal een mini studeerkamertje gemaakt waar hij zich kan terug trekken om te bidden en studeren. Het zag er allemaal heel verzorgd en gezellig uit. Deze mensen doen hun best om hun leven mooi vorm te geven met het minimale dat ze hebben.
Een ander hoogtepunt was het dagje safari park Majete. Het ligt dichtbij Ahava. We hebben veel wild gezien, was fantastisch gewoon! In de ochtend kwamen we een olifanten transport tegen, 12 olifanten waren verdoofd en op containers geladen. De hele familie werd verhuisd naar een ander park omdat de olifanten populatie hier zo gegroeid is. Toen wij ze tegen kwamen waren ze in de containers ontwaakt en we hoorden een boel boos getoeter. Hier en daar zag je een slurf boven de container uit zwaaien. Er liep een heel team parkwachters omheen en we werden gewaarschuwd dichtbij onze auto te blijven omdat de olifanten nog uit zouden kunnen breken. Wat een belevenis! We hadden eerder die ochtend al 2 helikopters gezien en ons afgevraagd waar die voor rondvlogen…
Ik stop hier even, jullie hebben alvast weer globaal een indruk van onze belevenissen. Foto’s zetten we er gauw op… Eerst een paar dagen meer … en nu naar bed! Morgen staan we vroeg op om 4 uur te rijden naar Nkudzi bay, dichtbij Cape McClear.
Tot gauw!

• 30 Juli 2017 - 23:39

Arjan Verrips :

Geweldig wat jullie allemaal beleven! Erg leuk dat Maelisa iets heeft geschreven!! Ik vind het eigenlijk allemaal zo enorm verschillend wat jullie meemaken! Zo ben je in gesprek over God (bijvoorbeeld over dat liegen) en zo word je bijna onder de voet gelopen door wakker wordende olifanten!!
    Ik kan me voorstellen dat jullie nu even lekker tot rust willen komen aan het meer! Geniet ervan!!

• 31 Juli 2017 - 10:36

Robert Haitsma:

Wat goed om zo nu en dan van jullie te horen. Het is een periode in jullie leven die zowel jullie als de kinderen nooit meer zullen vergeten!
    Gods zegen en nabijheid toegewenst.

• 31 Juli 2017 - 10:37

Robert Haitsma:

Gods zegen en nabijheid toegewenst.

• 31 Juli 2017 - 16:52

Marjan En Reint:

Geweldig om van jullie te horen hoe het gaat en wat jullie ervaringen zijn, wij bidden jullie Gods nabijheid toe hatelijke groeten en zegen

• 02 Augustus 2017 - 13:27

Jantine:

Gods zegen voor de komende dagen.

• 02 Augustus 2017 - 15:07

Esther Van Drie:

Ik zie uit naar de foto's, maar ik geef toe dat jullie ook heel beeldend kunnen schrijven!! Geniet en kom gauw terug want ik mis jullie. Dikke XXX en Gods zegen!

• 02 Augustus 2017 - 15:22

Dieuwke:

Wow wat een belevenissen en indrukken allemaal. Kan mij voorstellen dat jullie nu ook toe zijn aan rust.
    Geniet er van en Gods zegen toegewensd!

• 03 Augustus 2017 - 09:06

Pieter En Carolina:

Lieve familie Mulderij,
    Wat een mooie belevenissen hebben jullie beschreven. En de foto's erbij zijn ook heel mooi om naar te kijken. Veel plezier verder en nog meer mooie ontmoetingen gewenst van deze bijzondere tijd daar in Malawi.
    Shalom & Blessings

• 03 Augustus 2017 - 19:28

Kees En Rijna Hogenbirk:

Wat een Afrikaanse belevenissen en wat een schitterende foto"s!Wij wensen jullie Gods zegen;jullie brengen Jezus in de werel(!Kolossenzen 1:29) zegt :Daarvoor span ik mij in en strijd ik met Zijn kracht, die volop in mij werkzaam is."
    Wij zijn net terug van onze Roemenië zendingsreis. Veel bekeringen; huwelijksinzegeningen meegemaakt. Hindrik maakte overuren.Wij hebben de kracht van God gezien in de gebedsgenezing van een meisje dat nooit praatte en wij met zijn allen hebben haar horen spreken! God is wonderbaarlijk goed. We hopen dat jullie dat ook zo ervaren in Malawi! Hgr Rijna en Kees